cykl wykładów i spektakl dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów

Termin: 8 i 29 kwietnia, 20 maja, 24 czerwca 2014 r. - spektakl pt. „Sobieski i Marysieńka”, godz. 12.00
Miejsce: CKiS – DK Oskard

 

 

Cykl wykładów „Taniec przez wieki” realizowany przez zespół Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” oparty jest na prezentacjach różnych form tanecznych z poszczególnych epok, odtworzonych na podstawie traktatów i systemów notacji tańca. W każdym z poszczególnych odcinków para tancerzy w kostiumach z epoki zaprezentuje oryginalne choreografie, kroki, figury, sposób zachowania (np. ukłony, zaproszenie do tańca itd.) oraz gesty. Prezentacje taneczne komentowane będą przez prelegenta, wyjaśniającego sekrety i charakterystykę poszczególnych tańców oraz opowiadającego o miejscu tańca w danej epoce oraz o najważniejszych mistrzach tańca (choreografach) i tancerzach. Wykłady wzbogacone zostaną projekcją multimedialną. Koncepcja wykładów zakłada zaprezentowanie młodzieży wiadomości z historii tańca, muzyki i kultury różnych epok w sposób artystyczny, lekki i ciekawy, a jednocześnie bogaty merytorycznie.

 

Maskarada Królowej Bony - fot. Tomasz KorczyńskiMaskarada Królowej Bony - fot. Tomasz KorczyńskiMaskarada Królowej Bony - fot. Tomasz KorczyńskiMaskarada Królowej Bony - fot. Tomasz KorczyńskiTańce i zabawy w czasach Średniowiecza - fot. Paweł MazurLegenda o Królowej Jadwidze wg. L. Rydla - fot. Tomasz KorczyńskiTańce i zabawy w czasach Średniowiecza - fot. Paweł MazurLegenda o Królowej Jadwidze wg. L. Rydla - fot. Tomasz KorczyńskiLegenda o Królowej Jadwidze wg. L. Rydla - fot. Tomasz KorczyńskiTańce i zabawy w czasach Średniowiecza - fot. Paweł Mazur

Tematy wykładów:
- Taniec dworski okresu Średniowiecza,
- Renesansowe maskarady – co tańczyła królowa Bona na Wawelu,
- Barokowy taniec na dworze Króla Słońce (XVII w.),
- Karnawał wenecki – taneczne szaleństwa w maskach (XVIII w.),
- Taniec na salonach romantycznej Europy (XIX w.),
- „Poloneza czas zacząć” – tańce dworskie i szlacheckie w dawnej Polsce,

 „Sobieski i Marysieńka” spektakl taneczno-pantomimiczny
muzyka barokowa kompozytorów polskich i francuskich oraz tradycyjna muzyka turecka
- inscenizacja - Romana Agnel
- choreografia - Romana Agnel, Leszek Rembowski
- kostiumy - Monika Polak-Luścińska
- rekwizyty - Maciej Luściński


„Listy do Marysieńki” Jana III Sobieskiego stały się kanwą do opowiedzenia historii jednego z najgłośniejszych romansów XVII wieku. Motywem spektaklu są wydarzenia związane ze zwycięskim powrotem króla spod Wiednia.

 

sobieski_i_marycienka_001.jpgsobieski_i_marysienka_002.jpgsobieski_i_marysienka_003.jpgsobieski_i_marysienka_004.jpg
 

fot. Ilja Van de Pavert


Język tańca pozwala na pokazanie specyficznego miejsca, jakie wówczas zajmowała Polska na mapie Europy - miejsca, gdzie przenikały się kultury: polska, francuska i orientalna. Spektakl układem formalnym nawiązuje do dworskich widowisk baletowych typu Entreē, tak popularnych w Baroku, jak też do widowisk o tematyce heroiczno-mitologicznej.

 

W wykładach z historii tańca biorą udział uczniowie następujących szkół konińskich:

Szkoły Podstawowej nr 1 – www.sp1.konin.pl
Szkoły Podstawowej nr 12 – www.sp12konin.wikom.pl
Gimnazjum nr 3 – www.gim3konin.edu.pl
Gimanzjum nr 2 - www.2itam.pl
Gimnazjum nr 5 - http://gimnazjumnr5.konin.pl/
Gimnazjum nr 6 – www.gimnazjum6.edu.konin.pl
Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego – www.gtskonin.salezjanie.pl
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego – www.sosw.konin.pl

 

 

Romana Agnel - tancerka, choreograf, pedagog tańca, historyk sztuki; założycielka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” (dawniej „Ardente Sole”) – Miejskiej Instytucji Kultury w Krakowie, której jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym.
Absolwentka Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie (klasa prof. M. Mirockiej). Ukończyła historię sztuki na Paryskim Uniwersytecie Sorbony. We Francji poznała tańce różnych narodów, a także zdobyła specjalizacje w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych („Le Ballet Légendaire d'Ile de France”, „Le Bal Paré”, VII Konserwatorium w Paryżu, „Thěâtre Baroque de France”). Jest również tancerką klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam, którego uczyła się u Smt. M. K. Saroja w Madrasie.

Romana Agnel przygotowywała choreografię i ruch sceniczny do spektakli prezentowanych w wielu teatrach (m.in. Teatr im. J. Słowackiego, Teatr STU, Teatr Ludowy, Teatr „Groteska” w Krakowie; Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi; Teatr Rampa w Warszawie) oraz w Operach i Teatrach Muzycznych (m.in. w Theatre Atelier Lyrique w Tourcoing, Theatre Champs Elysées w Paryżu – Francja; Teatr Konserwatorium w Oberlin – USA; Concertgebouw w Amsterdamie – Holandia; Opera Margrabiów w Bayreuth - Niemcy; Teatr „Pod Palmovkou” w Pradze – Czechy; Warszawska Opera Kameralna, Opera Krakowska – Polska).


fot. T. Korczyński 

Artystka współpracuje w wybitnymi muzykami i dyrygentami (E. Stefańską, U. Bartkiewicz, M. Pomianowską, K. Baumannem, T. Karolakiem, Wł. Kłosiewiczem, V. de Kortem, J.–C. Maugoir’em, J. Ter Lindenem, S. Stadlerem, S. Standag’em, K. Weissem) oraz reżyserami (J. Stokalską, L. Adamikiem, A. Carré, K. Dejmkiem, Wł. Nurkowskim, J. Polewką, R. Perytem, A. Weltschkiem, G. Wiśniewskim, K. Zanussim).
Romana Agnel jest twórcą większości choreografii do spektakli Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” oraz pomysłodawczynią i Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, który rokrocznie rokrocznie odbywa się na przełomie lipca i sierpnia w Krakowie. Tegoroczna XV-ta edycja trwać będzie w dniach od 27 lipca do 3 sierpnia. Ponadto prowadzi regularne zajęcia z tańców historycznych na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (UMFC fila w Białymstoku), a także liczne kursy i wykłady. Romana Agnel jest także autorką kilku publikacji dotyczących zagadnień tańca historycznego.
Artystka jest laureatką II Nagrody na paryskim konkursie „La scéne Française” w technice tańca charakterystycznego oraz Nagrody im. Zofii Rayzacher na IX Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. W 2009 r. została wyróżniona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeniem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej przez Małopolskiego Kuratora Oświaty. W 2010 r. odebrała odznaczenie - przyznawane przez Prezydenta Miasta Krakowa – „Honoris Gratia” - zasłużeni dla Miasta Krakowa i jego Mieszkańców.
Romana Agnel prowadzi regularne zajęcia z tańców historycznych na Akademiach Muzycznych w Krakowie (Wydział Instrumentalny), w Łodzi (Wydział Wokalno-Aktorski, specjalność Choreografia i Techniki Tańca) i w Białymstoku (Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny).