cykl wykładów i spektakl dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów

Wykłady „Taniec przez wieki” realizowany przez zespół Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” zaprezentowane zostały 8, 29 kwietnia oraz 20 maja w CKiS – DK Oskard.

 

Cykl oparty został na prezentacjach form tanecznych różnych epok, odtworzonych na podstawie traktatów i systemów notacji tańca. W każdym z odcinków para tancerzy w kostiumach z epoki zaprezentowała oryginalne choreografie, kroki, figury, sposób zachowania (np. ukłony, zaproszenie do tańca itd.) oraz gesty. Prezentacje taneczne komentowane były przez prelegenta, wyjaśniającego sekrety i charakterystykę poszczególnych tańców, opowiadającego o miejscu tańca w danej epoce, a także o najważniejszych mistrzach tańca (choreografach) i tancerzach. Wykłady wzbogacone zostały projekcją multimedialną. Koncepcja wykładów zakładała zaprezentowanie wiadomości z historii tańca, muzyki i kultury różnych epok w sposób artystyczny, lekki i ciekawy.
Tematy wykładów: „Taniec dworski okresu Średniowiecza”, „Renesansowe maskarady – co tańczyła królowa Bona na Wawelu”, „Barokowy taniec na dworze Króla Słońce (XVII w.)”, „Karnawał wenecki – taneczne szaleństwa w maskach (XVIII w.)”, „Taniec na salonach romantycznej Europy (XIX w.)”, „Poloneza czas zacząć – tańce dworskie i szlacheckie w dawnej Polsce”.
24 czerwca młodzież obejrzała spektakl pt. „Sobieski i Marysieńka”, którego kanwą stały się „Listy do Marysieńki” Jana III Sobieskiego. Motywem spektaklu były wydarzenia związane ze zwycięskim powrotem króla spod Wiednia.


W wykładach z historii tańca wzięli udział uczniowie konińskich szkół:
Szkoły Podstawowej nr 1 – www.sp1.konin.pl
Szkoły Podstawowej nr 12 – www.sp12konin.wikom.pl
Gimnazjum nr 3 – www.gim3konin.edu.pl
Gimanzjum nr 2 - www.2itam.pl
Gimnazjum nr 5 - http://gimnazjumnr5.konin.pl/
Gimnazjum nr 6 – www.gimnazjum6.edu.konin.pl
Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego – www.gtskonin.salezjanie.pl
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego – www.sosw.konin.pl

Historia tańca - zaproszenie do udziału


 

8 kwietnia br. uczniowie konińskich szkół podstawowych i gimnazjów mieli okazję wysłuchać dwóch pierwszych wykładów z cyklu „Taniec przez wieki”. Z prelekcji Dariusza Brojka z Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”, młodzi słuchacze mogli dowiedzieć się, że kroki, ruch i strój to jedność, element kultury dworskiej świadczącej o statusie tancerza i jego kulturze. Strój podkreślał wysublimowany ruch, a taniec od czasów średniowiecza był jednym z ważniejszych elementów wykształcenia. Wykładowi towarzyszyła przekrojowa projekcja multimedialna historii, traktatów i ikonografii tańca.
Największe zainteresowanie wzbudziły jednak występy pary tancerzy, którzy kunsztownie prezentowali tańce dworskie średniowiecza i renesansu (m.in. dostojny basses danses, żwawa gajarda, volta). Podczas pokazu omawiana była ewolucja kroków i stroju, który miał niemały wpływ na rozwój tańca i stanowił jego integralny element. Na scenie pojawiły się także maski używane podczas bali, m.in. na dworze królowej Bony w Krakowie.

Prelegent: Dariusz Brojek
Tancerze: Magdalena Żmuda, Krzysztof Antkowiak

IMG_2294.jpgIMG_2303.jpgIMG_2309.jpgIMG_2310.jpgIMG_2315.jpgIMG_2319.jpgIMG_2322.jpgIMG_2330.jpgIMG_2331.jpgIMG_2342.jpgIMG_2344.jpgIMG_2347.jpgIMG_2362.jpgIMG_2365.jpgIMG_2366.jpgIMG_2373.jpgIMG_2376.jpgIMG_2385.jpgIMG_2389.jpg

fot. Beata Mazurek

 

 

Drugie spotkanie z cyklu „Taniec przez wieki” prowadzone przez Dariusza Brojka z Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” wpisało się w Międzynarodowy Dzień Tańca, który obchodzony jest 29 kwietnia. Tym razem w części pierwszej dominował taniec barokowy na dworze króla Francji – Ludwika XIV. Niezwykle ciekawe były prezentacje tańców, którym towarzyszyły slajdy z zapisem ich kroków. Taniec tego okresu to lekka sarabanda zaprezentowana na scenie do oryginalnej choreografii z XVII wieku. Dwór to jednak etykieta i ceremonia, dlatego tancerze (mistrz i jego uczennica) w strojach obowiązujących na dworze Króla Słońce, zaprezentowali lekcję menueta, by po chwili przedstawić fragment ulubionego tańca Ludwika XIV – kuranta (courante).
Z bardzo żywszym przyjęciem spotkała się część druga prelekcji: „Karnawał wenecki – taneczne szaleństwa w maskach”. Na scenie pojawił się bowiem barwny Arlekin i Kolombina z kommedii dell’arte. Ich żywiołowe ruchy, przerysowane gesty zainteresowały i rozbawiły młodzież, i były doskonałym wprowadzeniem do barwnego korowodu masek rodem z karnawału weneckiego na końcu spotkania.
Kolejne spotkanie z historią tańca 20 maja.

Prelegent: Dariusz Brojek
Tancerze: Monika Kieliba, Jan Fečko

img_3712.jpgimg_3724.jpgimg_3729.jpgimg_3730.jpgimg_3737.jpgimg_3749.jpgimg_3751.jpgimg_3756.jpgimg_3757.jpgimg_3760.jpgimg_3762.jpgimg_3779.jpgimg_3789.jpgimg_3801.jpgimg_3820.jpgimg_3834.jpgimg_3837.jpgimg_3843.jpgimg_3848.jpgimg_3851.jpgimg_3857.jpg

 

20 maja odbyły się dwa ostatnie wykłady z historii tańca, które prezentował Balet Dworski „Cracovia Danza”. Prelegent Krzysztof Antkowiak oraz tancerze Alicja Petrus i Dariusz Brojek przenieśli widzów na europejskie salony oraz polskie szlacheckie dworki. W prelekcji „Taniec na salonach romantycznej Europy” zobaczyć można było kontredansa i polkę, a następnie walca, który dominował w tej części spotkania. Na scenie pojawiła się dama w sukni podkreślającej smukłą sylwetkę oraz dżentelmen we fraku i cylindrze. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, że taniec tego okresu wyzwolił się ze sztywnych konwenansów, para tańczyła bliżej siebie, choć nadal obowiązywały zasady etykiety. Wykład wzbogacony był także prezentacją multimedialną oraz omówieniem kroków poszczególnych tańców. W części drugiej pt. „Poloneza czas zacząć – tańce dworskie i szlacheckie w dawnej Polsce” na scenie zrobiło się barwnie za sprawą tradycyjnych szlacheckich strojów (żupan, kontusz, pas, czapy z piórami i klejnotami). Zaprezentowane zostały dwa tańce narodowe, tańczone przez polską szlachtę, czyli polonez i mazur. Z bardzo żywą reakcją publiczności spotkał się taniec z szablą (mazur), która groźnie połyskiwała w światłach reflektorów. Na koniec spotkania para tancerzy brawurowo wykonała mazura z opery „Halka” Stanisława Moniuszki.
Artystów Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” zobaczyć będzie można 24 czerwca w spektaklu taneczno-pantomimicznym „Sobieski i Marysieńka”.

Prelegent: Krzysztof Antkowiak
Tancerze: Alicja Petrus, Dariusz Brojek

 

 

 

img_6344.jpgimg_6346.jpgimg_6348.jpgimg_6351.jpgimg_6352.jpgimg_6357.jpgimg_6360.jpgimg_6366.jpgimg_6370.jpgimg_6386.jpgimg_6391.jpgimg_6401.jpgimg_6403.jpgimg_6424.jpgimg_6436.jpgimg_6438.jpgimg_6444.jpgimg_6446.jpgimg_6447.jpgimg_6452.jpgimg_6457.jpg

 


Jaki jest związek pomiędzy tańcem a zwycięstwem Jana III Sobieskiego pod Wiedniem? Na to pytanie mogła odpowiedzieć sobie 24 czerwca publiczność spektaklu „Sobieski i Marysieńka”, który zaprezentowany został w CKiS DK-Oskard. Taneczno-pantomimiczne przedstawienie oparte zostało na „Listach do Marysieńki” Jana III Sobieskiego, a jego kompozycja nawiązuje do widowisk heroiczno-mitologicznych i zwycięskiego powrotu króla spod Wiednia.
Na królewski dwór widzowie przeniesieni zostali przez tancerzy Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”. Scena stała się miejscem tanecznych rywalizacji polskich i francuskich dworzan, radosnego i subtelnego tańca królowej Marysieńki, nie brakowało dowcipu w budowaniu akcji, kunsztu i lekkości w wykonaniu, romansu, triumfalnego tańca z szablami, pojawiły się także stroje i muzyka orientalna, egzotyczne tancerki i popisowy taniec ze sztyletami. W spektaklu wykorzystana została także charakterystyczna postać Hermesa, przynoszącego laur zwycięstwa. Grecki posłaniec bogów wyposażony w kapelusz ze skrzydełkami i kaduceusz był nie tylko zwiastunem zwycięstwa, ale także tym, który uśmierzył „taneczny spór” dworzan.
Autorką inscenizacji, na którą składają się obrazy: Prolog, Wielkie oczekiwanie, Powrót Jana III Sobieskiego, Widowisko dla zwycięzcy, Tureckie trofea jest Romana Agnel. Choreografię stworzyli Romana Agnel, Leszek Rembowski, Dariusz Brojek (oryginalne choreografie z epoki: Louis Pecourt), kostiumy Monika Polak-Luścińska, rekwizyty Maciej Luściński.
Wystąpili: Romana Agnel, Agata Jóźwik, Monika Kieliba, Alicja Petrus, Magdalena Żmuda,
Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Jan Fečko, Miłosz Kozłowski, Dominik Skorek.
Spektakl odbył się w ramach projektu „To mnie rusza… edukacja w zakresie tańca” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizowanego przez Centrum Kultury i Sztuki w Koninie.


cd-1.jpgcd-2.jpgcd-3.jpgcd-4.jpgcd-5.jpgcd-6.jpgcd-7.jpgcd-8.jpgcd-9.jpgcd-10.jpgcd-11.jpgcd-12.jpgcd-13.jpgcd-14.jpgcd-15.jpgcd-16.jpgcd-17.jpgcd-18.jpgcd-19.jpgcd-20.jpgcd-21.jpgcd-22.jpgcd-23.jpgcd-24.jpgcd-25.jpgcd-26.jpgcd-27.jpgcd-28.jpgcd-29.jpgcd-30.jpgcd-31.jpgcd-32.jpgcd-33.jpgcd-34.jpgcd-35.jpgcd-36.jpgcd-37.jpgcd-38.jpgcd-39.jpgcd-40.jpgcd-41.jpgcd-42.jpgcd-43.jpgcd-44.jpgcd-45.jpgcd-46.jpgcd-47.jpgcd-48.jpgcd-49.jpgcd-50.jpgcd-51.jpgcd-52.jpgcd-53.jpgcd-54.jpgcd-55.jpgcd-56.jpgcd-57.jpgcd-58.jpgcd-59.jpgcd-60.jpgcd-61.jpgcd-62.jpgcd-63.jpg